Původní recenze knihy J.P. Kottera "Vědomí naléhavosti"
V posledních několika dnech jsem se věnoval studiu knihy “VĚDOMÍ NALÉHAVOSTI“ s podtitulkem "První a nejdůležitější krok realizace změny" od John P. Kottera. Z anglického originálu „A Sense of Urgency“, vydaného v roce 2008 nakladatelstvím Harvard Business Press,z angličtiny přeložila přeložila Irena Grusová. Vydal Management Press v roce 2009
Pro recenzi knihy J.P. Kottera jsem zvolil formu komentovaného konspektu. Důvody byly dva. Kniha „Vědomí naléhavosti“ je plná cenných myšlenek, které jsem chtěl zaznamenat. Druhým důvodem je moje snaha vyvolat tímto způsobem „vědomí naléhavosti“ knihu si prostudovat u návštěvníků mého vzdělávacího a zpravodajského portálu www.akamonitor.cz.
Obsah – názvy kapitol
1. Začátkem všeho je vědomí naléhavosti
2. Sebeuspokojení a falešné vědomí naléhavosti
3. Posilování pravého vědomí naléhavosti - Jedna strategie, čtyři taktiky
4. Taktika jedna - Vnášejte do organizace podněty z vnějšího prostředí
5. Taktika dvě - Projevujte ve svém chování dennodenně naléhavost
6. Taktika tři - Hledejte příležitost v krizích
7. Taktika čtyři - Vypořádejte se s „NeNey“
8. Udržujte vědomí naléhavosti
9. Budoucnost - Začněte dnes
Téma „vědomí naléhavosti“ má v turbulentní éře rychlých změn prvořadý význam. V případě, že se s otázkou naléhavosti nedokáží vyrovnat, mohou mít velké potíže dokonce i velice schopní lidé a organizace bohatě vybavené zdroji. Když se s touto výzvou dokáží vyrovnat dobře, dokonce i ti, kdo čelí nelehkým překážkám, mohou dosahovat výsledků, jež bychom my všichni přáli svým kariérám, zaměstnavatelům i celým národům.
Podle vlastního vyjádření přivedla autora k tomuto tématu jeho dlouholetá práce v daném oboru. Knihu „Vědomí naléhavosti“ napsal J.P. Kotter po 35-ti letech soustředěného pozorování toho, co lidé skutečně dělají, aby pomohli svým organizacím dosahovat dobrých výsledků, a to bez ohledu na to, v jak obtížných podmínkách působí.
Autor průzkumem zjistil, že ve více než 70-ti % procentech situací, které zcela jasně vyžadovaly zásadní změny, tyto změny buď nebyly plně zavedeny, nebo úsilí o jejich prosazení bylo neúspěšné, popřípadě bylo těchto změn dosaženo s vyššími náklady, než předpokládal rozpočet, pozdě nebo za cenu velkého rozčarování. Zhruba v 10.ti % procentech případů lidé dokázali více, než by se zdálo být možné. Ve všech případech spadajících do oněch deseti procent byl použit podobný recept, recept, který popsal autor v podobě osmi kroků, z nichž prvním krokem je vyvolání dostatečně silného vědomí naléhavosti.
8 kroků - začátkem všeho je vědomí naléhavosti
Všechny knihy J.P. Kottera mají jeden společný myšlenkový základ.
Důvodem, proč právě vědomí naléhavosti je tak vzácné, je skutečnost, že neodpovídá přirozenému stavu věcí. Je třeba je vyvolávat, vytvářet je a znovu je obnovovat. 8 kroků představuje:
1. Vědomí naléhavosti
2. Vůdčí tým
3. Vize a strategie
4. Komunikace
5. Uvolňování prostoru pro samostatné jednání a jeho podpora
6. Rychlé úspěchy
7. Nikdy nepolevovat
8. Upevnění dosažené změny
Soubor nových otázek
S cílem ověřit si reálný přínos uvedeného postupu a zároveň také hlouběji proniknout do těchto otázek začal autor manažerům systematicky klást nový soubor otázek:
- Jak silné vědomí naléhavosti mají důležití lidé kolem vás?
- Jak poznáte, že tento váš odhad je přesný?
- Pokud je příliš slabé, tak proč?
- Pokud je příliš slabé, co přesně děláte, abyste tento fakt změnili?
- Jaká konkrétní opatření přijímáte?
- Jak úspěšná či neúspěšná vaše opatření jsou?
- Pokud jste neúspěšní
Více dozvíte na stránce s recenzí, na kterou se dostanete z rozcestníku mých původních recenzí - adresa: http://ebooks.akamonitor.cz/recenze/
<< Domovská stránka