M-E V Informace Katolický - Námět na výzkumný úkol
Téma: Inovace procesů a úkoly knowledge managementu
Zatím co inovaci produktů a služeb je v české odborné literatuře věnována patřičná pozornost, o čemž svědčí bohatá nabídka titulů, inovace procesů je na tom mnohem hůře. Podnikovým procesům se dlouhodobě věnuje především Václav Řepa, jehož kniha "Podnikové procesy. Procesní řízení a modelování" vyšla již v druhém vydání. V roce 2007 vyšla kniha Filipa Šmída "Zavádění a rozvoj procesního řízení ve firmě". Nepočítáme-li různé podnikové příručky a několik odborných pojednání v časopisech, lze říci, že je to vše. A to určitě není mnoho, zejména ve srovnání se situací v anglicky hovořících zemích. Nelze říci, že by autoři knih orientovaných na inovaci
produktů procesy zcela ignorovali. Vždy se dovídáme, jak jsou procesy důležité, ale do hlubšího rozboru problematiky inovace procesů se zpravidla nepouštějí. Možná proto, že inovaci procesů považují za vyvolanou inovaci,odvozenou od inovace produktů.
Inovace je znalostním procesem. Obecně o tom nikdo nebude pochybovat. Při inovace jde o to vytvořit nové možnosti na základě kombinování různých množin znalostí, které mohou mít formu znalostí o tom, jaká konkrétní
konfigurace znalostí by vyhověla určité formulované nebo skryté potřebě, co je technicky možné apod. Potřebné znalosti mohou existovat v podobě našich zkušeností, nebo mohou být výsledkem procesu zkoumání technologií, trhů, aktivit konkurence atd. Proces inovace ( produktové i procesní) je spojen s podmínkami větší či menší nejistoty, jejíž přeměna na využitelné znalosti je předmětem řízení inovace.
Řízení znalostí ( knowledge management ) přísluší nezastupitelná role jak při inovaci produktů, tak při inovaci procesů a samozřejmě při zajišťování jejich optimální vazby. Skutečnost, že inovace produktů je sama o sobě významným a náročným procesem náročným na znalosti, problematiku dále obohacuje o celou řadu dílčích cílů a úkolů.
Doporučuji věnovat pozornost dosud opomíjeným otázkám úlohy knowledge managementu při inovaci procesů.
Jedním ze zdrojů může být obsah odborného weblogu
http://www.akamonitor.cz/BPM.htm
věnovaného procesnímu řízení ( BPM ).
Zdraví Vás Arnošt Katolický
Zatím co inovaci produktů a služeb je v české odborné literatuře věnována patřičná pozornost, o čemž svědčí bohatá nabídka titulů, inovace procesů je na tom mnohem hůře. Podnikovým procesům se dlouhodobě věnuje především Václav Řepa, jehož kniha "Podnikové procesy. Procesní řízení a modelování" vyšla již v druhém vydání. V roce 2007 vyšla kniha Filipa Šmída "Zavádění a rozvoj procesního řízení ve firmě". Nepočítáme-li různé podnikové příručky a několik odborných pojednání v časopisech, lze říci, že je to vše. A to určitě není mnoho, zejména ve srovnání se situací v anglicky hovořících zemích. Nelze říci, že by autoři knih orientovaných na inovaci
produktů procesy zcela ignorovali. Vždy se dovídáme, jak jsou procesy důležité, ale do hlubšího rozboru problematiky inovace procesů se zpravidla nepouštějí. Možná proto, že inovaci procesů považují za vyvolanou inovaci,odvozenou od inovace produktů.
Inovace je znalostním procesem. Obecně o tom nikdo nebude pochybovat. Při inovace jde o to vytvořit nové možnosti na základě kombinování různých množin znalostí, které mohou mít formu znalostí o tom, jaká konkrétní
konfigurace znalostí by vyhověla určité formulované nebo skryté potřebě, co je technicky možné apod. Potřebné znalosti mohou existovat v podobě našich zkušeností, nebo mohou být výsledkem procesu zkoumání technologií, trhů, aktivit konkurence atd. Proces inovace ( produktové i procesní) je spojen s podmínkami větší či menší nejistoty, jejíž přeměna na využitelné znalosti je předmětem řízení inovace.
Řízení znalostí ( knowledge management ) přísluší nezastupitelná role jak při inovaci produktů, tak při inovaci procesů a samozřejmě při zajišťování jejich optimální vazby. Skutečnost, že inovace produktů je sama o sobě významným a náročným procesem náročným na znalosti, problematiku dále obohacuje o celou řadu dílčích cílů a úkolů.
Doporučuji věnovat pozornost dosud opomíjeným otázkám úlohy knowledge managementu při inovaci procesů.
Jedním ze zdrojů může být obsah odborného weblogu
http://www.akamonitor.cz/BPM.htm
věnovaného procesnímu řízení ( BPM ).
Zdraví Vás Arnošt Katolický
<< Domovská stránka